Home Customize Instructions Contact Category 5 Category 6 Category 7   Home Search Contact Us

Veel gestelde vragen Ervaringsverhalen   GeschiedenisPers

Koorddanser

Baarnsche Courant

Gay News

COC utrecht

Intermediair
Mannenkrant
Gaykrant

Groninger Courant
Culture & Camp

Steek je innerlijk vuur aan en houd het brandend!

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten. Vul dan hier je naam en mail adres in en je ontvangt maandelijks onze nieuwsbrief.

Mailinglist

in uit

Mannenwerk in de pers

interview met Hendrik Grashuis voorzitter van Stichting Mannenwerk

Stichting Mannenwerk

verschenen in het afdelingsblad coc Utrecht december 2006

STICHTING MANNENWERK

Mannenwerk begon in 1979, als een mannelijke tegenhanger van de vrouwenpraatgroepen uit die tijd. De bijeenkomsten waren een groot succes. Tachtig mannen per workshop was niet ongewoon. Net als de vrouwengroepen, groeide het mannenwerk mee met vraag en behoefte van de deelnemers. Themaworkshops ontstonden, onder meer over homo- en biseksualiteit. Begin jaren ’90 stopte de overheidsubsidie. In 1995 werd Mannenwerk een stichting.

“Stichting Mannenwerk organiseert supportgroepen en workshops voor mannen (homo, - bi en hetero) rondom bewustzijn en persoonlijke ontwikkeling… een plek waar je stil kan staan bij alles wat er in je om gaat; je gedachten, je oordelen, je gevoelens, zowel lichamelijk als emotioneel. Dat is niet soft.”

Dat laatste woord omschrijft, volgens voorzitter Hendrik Grashuis, het grootste vooroordeel over mannenwerk. Tijdens de workshops blijkt hoeveel moeite mannen nog steeds hebben met voelen, over gevoelens praten en er gewoon zijn. Ze willen dóen, grote stappen zetten, dingen oplossen. Samen een beetje voelen en praten over doodgewone dingen, zoals jezelf, lijkt dan weinig concreet. Toch zijn de resultaten dat niet. Als ze eenmaal door die innerlijke muur heen zijn, blijkt het voor veel mannen juist makkelijker om bepaalde zaken in hun leven aan te pakken. Hendrik: “We waren verbaasd hoeveel er uit het mannenwerk is voortgekomen. Heel veel mannen zijn met het werk doorgegaan. Ze werken met groepen, zoals het FIOM, geven lichaamsbewustzijnstrainingen. Persoonlijke ontwikkeling is dus belangrijk, niet alleen voor de mensen zelf, maar ook voor hun directe omgeving en uiteindelijk voor de hele samenleving.”

Echt therapie-achtig worden de workshops overigens nooit, daarvoor zijn ze simpelweg te kort en wordt er te weinig naar oorzaken gegraven. Het gaat om bewustwording van en verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gevoelens en gedachten. Jezelf accepteren zoals je bent. Dat op zich kan natuurlijk wel helend zijn.

Stichting Mannenwerk werkt nog steeds met thema’s en heeft in de loop der tijd dan ook mannen van alle leeftijden, kleuren en smaken de revue zien passeren (okee: tegenwoordig fors meer  homo’s en bi’s dan hetero’s, maar volgens Hendrik maakt dat voor het werk weinig verschil). Hoewel de activiteiten uit principe voor en door mannen georganiseerd zijn  - sommige mannen zouden anders niet komen - maken docenten in hun workshops wel geregeld gebruik van het gedachtengoed van vrouwen. Voor bepaalde workshops, al dan niet in samenwerking met andere organisaties, zijn de laatste jaren soms vrouwen uitgenodigd als gastdocent.

Wil je meer weten over de activiteiten van Stichting Mannenwerk, surf dan naar www.mannenwerk.nl of bel 030-2321915.