Home Customize Instructions Contact Category 5 Category 6 Category 7   Home Search Contact Us

Veel gestelde vragen Ervaringsverhalen   GeschiedenisPers

Koorddanser

Baarnsche Courant

Gay News

COC utrecht

Intermediair
Mannenkrant
Gaykrant

Groninger Courant
Culture & Camp

Steek je innerlijk vuur aan en houd het brandend!

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten. Vul dan hier je naam en mail adres in en je ontvangt maandelijks onze nieuwsbrief.

Mailinglist

in uit

Mannenwerk in de pers

Dit interview met Hendrik Grashuis, door Robert van Gijssel,  verscheen in het blad Intermediair. Het kader is een maandelijks terugkerende kolom waarin mensen geïnterviewd worden naar aanleiding van een aantal ‘top 5’- vragen over hun visie over bepaalde aspecten van het bedrijfsleven;

'FIJNE EIGENSCHAPPEN  TOP 5 ':

1. ZELFKENNIS

2. BEHEER OVER SCHADUWKANTEN

3. COACHBEREIDHEID

4. TIJD VOOR PRIVÉ-LEVEN

5. RELATIVERINGSVERMOGEN

Nare mannelijke eigenschappen zitten menig manager in de weg. Het team lijdt onder zijn machogedrag of onbeschoftheid. Maar ook de vrouw, in opkomst aan de top, heeft zo haar mindere kanten. in deze top 5 de eigenschappen die iedere manager (m/v) zou moeten ontwikkelen. Hendrik Grashuis is voorzitter van de Utrechtse Stichting Mannenwerk. Grashuis:’ We hebben kringgesprekken over alles wat mannen bezighoudt; relaties, intimiteit, macht, inspiratie. We gebruiken die gesprekken om bewustzijn te ontwikkelen en gewoon om bij te tanken.’ Grashuis zag de man de afgelopen decennia veranderen. ‘Vrouwen gingen werken en de buitenruimte claimen. De man richt zich steeds meer op de binnenwereld. Zo groeien man en vrouw naar elkaar toe.’

‘In het bedrijfsleven is veel kennis over technische zaken’, zegt Grashuis over zijn eerste keus. ‘ Maar een manager moet ook inzicht hebben in zijn eigen drijfveren en kwetsbaarheden. Als je leiderschap op je neemt, weet je dat mensen afhankelijk van je zijn en veel van hun verlangens en behoeftes op je kunnen projecteren. Het is dus nodig je bewust te zijn van je eigen dilemma’s en schaduwkanten. Die zie je namelijk uitvergroot terug in het team dat je leidt’

De innerlijke wereld is ook een bedrijf. ‘Als je geen beheer kunt voeren over je schaduwkanten en je eigen gekte, hoe kun je dan een team aanvoeren? Het is belangrijk verantwoordelijkheid en beheer te nemen over je gevoelens, je agressie,  je driften, ik denk met name ook aan je seksuele driften.

Voor zowel een mannelijke baas als een topvrouw is de bereidheid zich persoonlijk te laten coachen zeer belangrijk. Grashuis: ‘Met name bij mannen ligt het isolement op de loer als schaduwkant van het leiderschap. Het is vaak zo vanzelfsprekend dat het vaak niet meer als pijnlijk gevoeld wordt. Als je je laat coachen, dat wil zeggen: als je tijd en ruimte organiseert om in vertrouwen te kunnen spreken over wat je voelt, over hoe het met je is , dan doorbreek je dat isolement’.

Ook moet de privé-tijd worden bewaakt. De balans is belangrijk. Wie investeert in een bedrijf zal ook moeten investeren in zijn privé-leven. Volgens Grashuis moet een goede manager zijn eigen belang samen laten lopen met grotere belangen. ‘Ik las laatst dat de wereld 900 miljard dollar uitgaf aan defensie, terwijl er anderhalf miljard mensen in absolute armoede leven. 130 miljard dollar zou voldoende zijn om die allerarmsten onderdak, water en sanitair te verschaffen.  We moeten altijd gevoelig blijven voor menselijke verhoudingen, in het klein maar ook op wereldniveau’ .