Home Stichting Mannenwerk, bestuur, medewerkers, geschiedenis Agenda 2013 met info over meerdaaagse workshops en avondsupportgroepen Nieuwsbrief, het laatste nieuws van Stichting Mannenwerk Magazine met actuele verhalen Mannenlinks, webadressen voor de man van NU! Contact met Stichting Mannenwerk   Home Stichting Mannenwerk op Facebook Contact Us
 

In het mannenwerk magazine aandacht voor bemoediging, kracht, inspiratie en bezieling.

 

Behalve nieuws over onze activiteiten, schrijven gasten, collega's, deelnemers, en een paar vaste medewerkers regelmatig teksten in de geest van wat het mannenwerk uitdraagt. 

 

Interview met Peter van der Weerd (student aan de faculteit Religiewetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen) n.a.v. zijn onderzoek binnen mannenwerk, De bezieling van Jan Huinder (ex workshopleider), Martin Brans (medebegeleider mannenwerk) over 'aangeraakt', een verhaal over 'zielsverwantschap' van Jan Gits (deelnemer aan het laatste mannenweekend), een verhaal van Peter Derks (deelnemer o.a. de oud en nieuw workshop en supportgroep), Joan de Roos (deelnemer mannenwerk sinds 1979) met zijn nieuwe colomn, Jan Andreae (grondlegger mannenwerk) in De Duif en een recensie over de levendigheid van zomergast Marc Marie Huijbrechts Aandacht voor 'de aard van het mannenwerk'. Bevindingen door Peter van der Weerd (student  aan de faculteit Religiewetenschappen  aan de Radboud Universiteit in Nijmegen), onze 3 kernvragen aan Peter Rhewinkel (burgemeester Groningen) en Stef bos (zanger / tekstschrijver). Pappa, de eerste man in je leven! Verder een beeld van hoop gezien door Peter Adelaar , aandacht voor de film Howl en de nieuwe column van Joan de RoosIn dit magazine o.a.; Spiritualiteit & Mannenwerk door Johan van Breukelen, onze drie kernvragen aan Claire Felicie (fotografe), Ervaringsverhaal n.a.v het maart mannenweekend en de beelden van Peter de Kruif door Vivan Mell, de column van Joan de Roos, aandacht voor Trudes Hoenders, en 'het licht gezien' door Peter Adelaar.In dit februari-maart magazine o.a. Vivan Mell in gesprek met Sietse Dijkstra: "Mannen, zijn net zoals vrouwen, soms heel erg kwetsbaar en heel erg gekwetst", aandacht voor onze drie kernvragen aan Kader Abdolah (schrijver van het Boekenweek geschenk), Hendrik Grashuis & Johan van Breukelen schreven op verzoek voor het het Tijdschrift Raffia een artikel over mannenwerk anno 2011. Verder Welkom thuis Lars Mokveld, de mannen van het mannenwerk nu, GaySoul 2011 en de column van Joan de Roos  In dit wintermagazine o.a.aandacht voor onze drie kernvragen aan Margriet van der Linden (hoofdredactrice opzij), Antoine Bodar (priester in Rome), Arthur Japin (schrijver) en Jan dirk Veenstra een van de auteurs over een onderzoek en boek over jongensprostitutie.  Verder 'over Oud & Nieuw', Vroeger en Nu; wat doe je er mee? De nieuwe jaarkaart 2011 is uit, Thijs was ooit de jongste (11) deelnemer bij mannenwerk, een portret van hem nu en een artikel over het verschil tussen kloktijd en psychologische tijd.  In dit najaarsmagazine aandacht voor o.a. Bright Richards en zijn voorstelling 'As I Left My Father’s House’, een terugblik op het laatste mannenweekend 'seksualiteit & Innerlijke vrijheid', een verhaal uit Tanzania van Walter van Ruitenbeek, de supportgroep een verademing, en Peter Adelaar over;Mannen komen van Mars en Vrouwen van Venus.In dit zomermagazine aandacht voor o.a. Jens van Tright over zijn kracht en bezieling, Vaderdag en 'de handen van Pa', soms vriest het en ... een verhaal van Vivan en het beeldmerk van de stichting wat stelt het eigenlijk voor?In dit vooraars magazine aandacht voor o.a. Fatima Elatik over kracht en bezieling, Martin Brans over ballans, homoseksualiteit 'een roeping!', verhalen n.a.v. het 3e Gay Soul mannenweekend, Lingham expositie in Utrecht, de man en zijn lichaam een boek van Arie & Stephan en de zomerweek van mannenwerk met extra workshops!In dit jubileummagazine aandacht voor o.a. de kracht & bezieling van Jan Andreae Nu, de kunst en de hardcore business van het mannenwerk, Tijd voor de man van Nu!, 30 jaar mannenwerk  geschiedenis en het mannenwerk team van nu laat zich horen en zien.
Mannenwerk magazine 2012 met bijdragen van o.a. Arhur Japin, Joan de Roos, Stef Bos, Jan Huinder, Hendrik Grashuis, Johan van Breukelen, Peter de Weerd, Margriet van der Linden, Bright Richards, Peter Rhewinkel, Anthoine Bodar,
Het Mannenwerk Magazine in full colour is verschenen in een geprinte versie. Dit is een eenmalige uitgave in 2012.

Donateurs in 2012 van Stichting Mannenwerk krijgen dit magazine gratis thuis bezorgd.

Voor 25 euro (of meer) ben je al donateur en ondersteun je financieel ons werk. Wij gebruiken je bijdrage om bekendheid te geven aan het mannenwerk door middel van internet, onze website, advertenties in kranten en tijdschriften, mailings en flyers.
 

losse verkoop 10,- 

(+ € 2,50 -verzendkosten) 

Met dit bedrag steun je mannenwerk 

 

Steeds meer mannen weten daardoor de weg te vinden naar het mannenwerk. Met als doel: richting te geven aan je leven en in meer vrijheid stappen te zetten. Om met hart en ziel te kunnen doen wat jou in de wereld te doen staat!
 

Vul hieronder het formulier in en je ontvangt het Mannenwerk Magazine bij je thuis

    

Voornaam Achternaam Adres
Postcode 

Plaats  E-mail  

Stuur mij het magazine naar het ingevulde postadres

Ik maak    over op 

giro ING bank

6993391 Stichting Mannenwerk Amsterdam

 

o.v.v. 

 

magazine/ € 10,- (+ € 2,50-)

donateur 2012 € 25,- of meer

 

 

selectie uit magazines '09-'11Maatjes met je schaduw

Onderzoek Mannenwerk

De spirituele werking van een kring

De bezieling van Jan Huinder

Herfst

Aangeraakt korte film

De bezieling van Stef Bos

Babyboomer wordt wijzer

De bezieling van Peter Rehwinkel

Ware kunst komt uit ander bewustzijn

De bezieling van Claire Felicie

Schep gerust op over jezelf

Mannenwerk en Inspiratie

Sietske Dijkstra; Mannen zijn net als..!

De bezieling van Arthur Japin

Mannenwerk is van alle leeftijden

De bezieling van Jan Dirk Veenstra

De bezieling van Kader Abdolah

Handvest voor Compassie

De bezieling van Margiet van der Linden

klok & psychologische tijd

De bezieling van Antoine Bodar

Oud & Nieuw -Vroeger & Nu

De bezieling van Thijs

GaySoul

De bezieling van Bright Richards

Een mannenverhaal uit Tanzania

De bezieling van Jens van Tricht

De handen van Pa

Soms vriest het en soms

Homoseksualiteit; een roeping!

De bezieling van Fatima Elatik

We are stardust

Vader, zonder functie

De bezieling van Jan Andreae

Relax, nothing is under control!

De hardcore business van Mannenwerk

Alles is een oproep om te functioneren

Onze man in Afrika

De kunst van het Mannenwerk

Ogen zijn blind kijk met je hart

Niets moet Alles mag!

Vaderschap & Homoseksualiteit

Mannenwerk 30 jaar geschiedenis

Tijd voor de man van NU

A Jihad for love

Het mannenweekend van Kai

Pater van Kilsdonk

Afgelopen weekend en Nu?
Teksten ter inspiratie
Trio Thijs

 

 

Bijdragen o.a. van Jan Andreae, Trudes Hoenders, ervaringen van deelnemers aan de mannenwerk workshops en een interview met de voorzitter Hendrik Grashuis door Leander tijdhofGeïnspireerd  door een bijzondere en goedbezochte workshop in september over ‘ seksualiteit en innerlijke vrijheid’ besteden we in dit nummer  veel aandacht aan dit thema. We zijn blij dat we weer een aantal mannen bereid hebben gevonden om hun gedachten en ervaringen te delen over dit ingewikkelde onderwerp dat met alle levensthema’s verbonden is.  Frans Vosman zegt in het interview met Vivan terecht dat het een hele kunst is om voor je seksualiteitsbeleving passende woorden te vinden. We proberen in deze uitgave weer iets meer zicht te krijgen over de mogelijkheden, bezieling, kracht en bezinning n.a.v. dit  onderwerp.Met o.a. een interview met Hugo van win, Mannenwerk doet aan leiderschapstrainingen, kunst en meer.De ontmoeting met galeriehouder Johnny ten Theije was een mooie aanleiding om hem te vragen naar zijn  verhaal over zijn bezieling en zijn passie voor en zijn kijk op schoonheid.  Vivan Mell ging bij hem op bezoek.In samenwerking met  Robbert Overmeer hebben we de in dit voorjaar gehouden enquête uitgewerkt en de belangrijkste uitkomsten zijn in dit magazine te vinden.  Verder een overzicht van de activiteiten die we gepand hebben voor 2004. Het jubileumjaar van het Mannenwerk. Een feestelijk aanbod is het geworden met o.a. in maart een weekend in De Glind en 2 avonden in Centrum de Roos in Amsterdam over bezinning en ondersteuning met als titel ‘persoonlijk leiderschap’. Deze workshop gaat over dromen, verlangens, angsten, succes en falen en wordt geleid door  Eric den Heijer . In dit magazine kan je alvast lezen over zijn enthousiasme om deze workshop te leiden.   Jubileum nummer met bijdragen van Rob Tielman, Jan Andreae, Eric den Heijer, Lauk Woltering, Jotika Hermsen, Omar Nahas, Ali B, Vincent Duindam, Jan Rot, Pater van Kilsdonk, Rudolf Hunnink, Bob Fosko, Anja Meulenbelt, Johannes Daniel Heinzerling, Lars Mokveld, Henk Hannsen, Gijs Portengen, Ingeborg Bosch, Jan Willem den Boeft, Peter van Rooijen, Bram van Splunteren, Margot Klompmaker.

Archief Magazine 

 

Met een advertentie op deze plek sponsor je het mannenwerk. Wil je ook adverteren neem dan contact met ons op info@mannenwerk.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

agenda 2011

Mannenwerk Activiteiten 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De Column van 

Joan de Roos

Sinds 1969 ben ik  inwoner van Amsterdam en genieter van het gay life aldaar. Vanaf het prille begin ben ik deelnemer geweest aan weekenden, weken en groepen van het Mannenwerk. Dat is altijd een belangrijke inspiratie en steun voor me geweest. Johan de Roos

 

Vriendschap

Wat is vriendschap?

In het afgelopen half jaar verloor ik drie vrienden. Eén aan het leven en twee aan de dood.

Voor die periode had ik nooit zo lang en zo intensief nagedacht over de vraag wat vriendschap nu eigenlijk is. Voor mij sprak vriendschap vanzelf. “Vrienden heb ik gewoon”, dacht ik. Ik doe  er leuke dingen mee, heb er goede of leuke gesprekken mee en vooral ook: ik heb er veel plezier mee. Er zijn oude groepen vrienden die ik al vanaf mijn school of studietijd ken, er zijn bevriende (ex-)collega’ s en er zijn vrienden die ik in het Mannenwerk heb leren kennen.

Maar hoe ver gaan deze vriendschappen? Wat kan of moet ik betekenen voor een vriend die uit het leven wil stappen. Waar liggen mijn grenzen en waar liggen de zijne?

Wat gebeurt er als ik verliefd word op een vriend, maar hij is dat niet op mij? Waar liggen dan onze grenzen?

Wat gebeurt er als een vriend plotseling door ziekte overlijdt. Ik ga gewoon door met werken na de dagen van afscheid. Heb ik hem genoeg geëerd als vriend?

Ik heb op internet gezocht naar goede essays of woorden over vriendschap. Ik kwam tot de ontdekking dat ik heel wat heb gehad aan allerlei sites die handelen over verliefdheid en hoe je daar mee om kunt gaan. Maar de inhoud van sites over vriendschap vielen me tegen.

Er zijn wel wat  uiterlijke kenmerken op te sommen en enkele trefwoorden toe te kennen en er bestaan wel een paar abstracte artikelen en publicaties over vriendschap.

Eén van mijn conclusies na al het mediteren rond dit onderwerp is; ik ben alleen, als zelfstandig persoon verantwoordelijk voor mijn gevoelens en daden. Maar ik ben alleen zoals een ander ook alleen is. Dat kan verbondenheid geven, maar ook afstand.

Omdat ik alleen ben kan ik heel anders over vriendschappen denken en voelen dan een ander. Zo geloof ik niet in allesomvattende vriendschappen waarin je alles voor elkaar over hebt en alles voor elkaar betekent. Zelfs niet in een liefdesrelatie. Er is een gedicht van Toon Hermans dat dit suggereert: “Pas dan noem ik iemand een vriend als hij voor me vecht en huilt etc.”.

Voor mij zit in elke vriendschap een bepaalde kant van mezelf en een kant van een ander. Met de één kan ik eindeloos humoristisch zijn, met een ander kan ik verre wandelingen en fietstochten maken, ik kan iemand helpen en heel iemand anders ondersteunt juist mij.

Vrienden zijn soms spiegels van je zelf: ze kunnen je duidelijk maken waar je staat.

Na alle verlies van het afgelopen half jaar overkwam me deze maand iets heel prettigs.

Met een man die ik twintig jaar niet gezien en gesproken had  heb ik via Facebook weer contact gelegd. We hebben elkaar ontmoet en de vriendschap van destijds bleek nog sluimerend aanwezig, we gingen door waar we waren gebleven.

Life goes on!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Magazine juni - juli 2011

 update 01-07-2011

 

In dit magazine o.a. 

Aandacht voor 'de aard van het mannenwerk'. Bevindingen door Peter van der Weerd (student aan de faculteit Religiewetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen), onze 3 kernvragen aan Peter Rehwinkel (burgemeester Groningen) en Stef bos (zanger / tekstschrijver). Pappa, de eerste man in je leven! Verder een beeld van hoop gezien door Peter Adelaar , aandacht voor de film Howl en de nieuwe column van Joan de Roos

wil je ook een bijdrage leveren?  mail ons; 

magazine@mannenwerk.nl

Hou dit magazine in de gaten. Regelmatig zijn er updates! 

 

Cover zomermagazine Peter de Weerd / foto@ Johan van Breukelen

 

Abstract | A momentous state of not being different door Peter van de Weerd

Peter van de Weerd:

student  aan de faculteit Religiewetenschappen  aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij probeert door middel van een onderzoek inzicht te krijgen in de aard van het mannenwerk, vanuit het perspectief van transformatie binnen religie.

'Voor even niet anders'

Het is lekker om me even schrijvend buiten de kaders van de wetenschap te begeven, iets te zeggen over mijn onderzoek vanuit een persoonlijk perspectief zonder na te hoeven denken over ieder woord dat ik gebruik en zonder verwijzingen naar autoriteiten op het vakgebied van de religiewetenschappen, de invalshoek van mijn scriptie. 

Ik wil allereerst iets vertellen over mijn fascinatie met Mannenwerk. Binnen het onderzoek naar religie is een ding duidelijk: traditionele vormen van religie nemen in Westerse maatschappijen steeds verder af. Dat wil zeggen mensen gaan minder naar de kerk of de moskee. Daar staat tegenover dat uit hetzelfde onderzoek blijkt dat een groot aantal mensen zegt religieus of spiritueel te zijn. Wellicht is de aloude uitspraak ‘geloven doe je in de kerk’ voor een deel van de bevolking niet meer van deze tijd en moeten we voor een goed inzicht in het fenomeen religie ook elders ons licht opsteken. 

Zo kwam ik bijna een jaar geleden terecht bij Mannenwerk, een organisatie die workshops verzorgd, zich niet gebonden weet aan traditionele religie en ‘spiritualiteit met beide benen op de grond’ biedt. Een interessante casus voor onderzoek, immers wat houdt die spiritualiteit precies in? Om deze vraag te kunnen beantwoorden heb ik vanaf september 2010 aan alle activiteiten van Mannenwerk deelgenomen en tevens interviews afgenomen met zowel deelnemers als medewerkers. Een zeer boeiende en leerzame tijd waarover ik in de aankomende tijd op deze plek steeds een tipje van de sluier zal laten oplichten. Hou dit magazine in de gaten!

 

 

“Als homoman zichtbaar zijn en tot je dood aan toe zichtbaar blijven! ” 


Peter Rehwinkel

Groningen mag zich in 2011 Roze Stad noemen. Dit betekent dat Groningen in 2011 de Roze Zaterdag zal organiseren en het hele jaar als Roze Stad activiteiten kan programmeren. Een mooie aanleiding voor het mannenwerk magazine om de burgemeester onze drie vragen voor te leggen.

“Ik denk dat je als homoman altijd een voorbeeld moet vervullen voor anderen en jezelf afvragen wat je aan verdere homo-emancipatie kan bijdragen. Het is toch fantastisch dat wij in de gelegenheid zijn om ook een burgerlijk huwelijk te sluiten. Ik heb daar, samen met anderen, voor mogen vechten. Ik voel het zelf als een plicht om wat dat betreft altijd mijn rol te vervullen. En nogmaals, ik stoor mij als ik hooggeplaatste personen zie die op een gegeven moment in hun carrière wegkruipen. In feite moet je wat mij betreft als homoman zichtbaar zijn en tot je dood aan toe zichtbaar blijven!

Het is al weer lang geleden dat Roze Zaterdag in Groningen gehouden is. Ik verheug me er op. Wij willen laten zien dat in Groningen iedereen verschillend is maar dat iedereen wel zichzelf kan zijn. Eens in de zoveel tijd heb je ook als stad de plicht om dat onder de aandacht te brengen. En dat gaan wij dit jaar weer doen. "  

lees hier het interview verder  

 

Een kleine geschiedenisles over homo's

'Heteroseksuele jongens vinden homo's een beetje eng.'

In 'Het Symposium' laat Plato de komedieschrijver Aristofanes vertellen dat er oorspronkelijk drie menselijke seksen waren: mannen, vrouwen en manwijven. Toen ze te veel praatjes kregen, hakte Zeus ze allemaal in tweeën, en sindsdien zoek de ene helft wanhopig naar de andere. 

Plato en Aristofanes hebben een sterke voorkeur voor de mannelijke sekse. 'Zolang ze nog jongens zijn houden ze, als stukjes van het mannelijke, van mannen en vinden het heerlijk in een omstrengeling bij mannen te liggen. Dat zijn de beste jongens omdat ze van nature het mannelijkst zijn.' Kon je Plato in augustus maar vragen of hij de beste jongens nu nog steeds het mannelijkst vindt, als hij vanaf zijn hoge wolk de jaarlijkse gaypride in Amsterdam voorbij ziet varen. 

Laten we Gerry van der List nog eens citeren, de columnist die in 1998 helemaal akelig werd van al dat nichterige gedoe op die boten en in de Volkskrant schreef:'Vanuit het oogpunt van de beschaving valt het alleen maar toe te juichen dat de homo's, na hun Amsterdamse orgie van sperma, het publieke domein weer overlaten aan de burgerij en zich terugtrekken in hun darkrooms, waar ze zich anoniem en ongestoord kunnen overgeven aan hun troosteloze liefhebberijen. Opgeruimd staat netjes.'

Utrechtenaar / door Johan van Breukelen voor expositie  tijdens de manifestatie ROZE LENTE 1997 (voorloper van het Midzomergrachtfestival)Even goed vond ook het tolerante Nederland homo's eeuwenlang maar griezels. Tussen 1730 en 1733 werd in Nederland fanatiek jacht gemaakt op homoseksuelen, nadat een bewaker van de domtoren in Utrecht twee mannen ontuchtige handelingen had zien verrichten. Het gebied rond de Dom was een populaire ontmoetingsplek voor homo's- daar komt het scheldwoord Utrechtenaar vandaan. Toen bleek dat er sprake was van betrokkenheid van mannen uit andere steden begon de heksenjacht. Tientallen jongens en mannen werden opgehangen, gewurgd of onthoofd.

In de 19e eeuw werd het woord 'homoseksueel' bedacht, voor mannen die op mannen vielen. dat vrouwen ook mooie dingen met elkaar deden, bleef lang geheim. Homo's ontmoeten elkaar in het Haagse Bos of op het lange Voorhout, of in kroegen als 't Mandje op de Amsterdamse Zeedijk, dat strak werd geleid door de legendarische Bet van Beeren. Pas in de Twintigste eeuw kwam de emancipatie van de homo langzaam op gang, met de Zangeres zonder Naam, en Willeke Alberti als beschermvrouwen, en Jos Brink als geruststellend rolmodel.

tegel illustratie van Ien van LaanenMet de openstelling van het burgerlijk huwelijk voor homo's en lesbo's was de normalisering van de homo eindelijk een feit; maar ook in 2011 bestaan er nog ambtenaren die het vertikte een huwelijk tussen partners van het zelfde geslacht te voltrekken. 

Politie en antidiscriminatiebureaus signaleren een toename van homofobe uitingen. Onder Middelbare scholieren is homo- of biseksualiteit nauwelijks een onderwerp van gesprek, bleek in 2010 uit het onderzoek 'Steeds gewoner, nooit gewoon' van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Heteroseksuele jongens vinden homo's een beetje eng. je kunt beter maar niet bukken in hun bijzijn. 

Toch is Nederland, meldt het SCP, nog altijd koploper in homotolerantie, afgemeten aan opvattingen over het homohuwelijk of adoptie van kinderen door homoparen. Zweden, Denemarken en België komen meteen achter Nederland aan; en in Oosteuropese landen en Turkije is de homotolerantie het laagst.

(bron Volkskrant 18-06-2011)

 

Pappa

De eerste man in je leven!

De vorm van het woord 'Papa' is in veel talen ongeveer gelijk. De Franse onderzoekers Pierre Bancel en Alain Matthey de L'Etang die dit onderzochten meenden tevens dat het woord 50.000 tot 100.000 jaar oud is. 

De oorsprong van het woord ligt vooral fonetisch, gezien de klank, net als bij mama, een van de makkelijkst te maken klanken voor kleine kinderen is. Daarom is mama of papa veelal het eerste woord dat een kind kent. Volgens Don Ringe is het woord samen met het woord mama mogelijk het eerste bewust beleefde eigen geluid van baby's. 

In het Maori betekent papa min of meer "aarde".

(bron: Wikipedia)

Je vader is de eerste man in je leven. Of hij nu aanwezig of afwezig was in je eerste jaren, jouw herinnering aan hem bepaalt voor een groot deel jouw blik op mannen. Van hem krijg je de eerste 'boodschappen' mee over wat 'mannelijk' is. In het mannenwerk horen we soms verhalen over afwezige vaders die altijd aan het werk waren om hun gezin te onderhouden. 'Hij was er nooit!' horen we dan vaak.  Met terugwerkende kracht kunnen we nu zien dat het harde werken van die vaders ook een uitdrukking van liefde was.

Een monument voor onze vaders in de vorm van een lied is 'Pappa' van Stef Bos.

In de veelgeroemde TV serie 'Op Volle Toeren' met Ali B waren o.a. Stef en de rapper Negativ te zien. 'Zeg je Stef Bos, dan zeg je ‘Papa’. Rapper Negativ is een rapper met een 'slecht' verleden. Vroeger deed hij allerlei verkeerde dingen, maar door de muziek en de geboorte van zijn dochter heeft hij zijn leven radicaal omgegooid. Hij rapt over dat omslagpunt in ‘Dingen Gedaan’. Stef kent deze kant van de maatschappij helemaal niet, die staat mijlenver van hem vandaan. Hij gaat met het nummer aan de slag en probeert er zijn eigen draai aan te geven. Negativ en Ali maken bewust samen een rap van het nummer ‘Papa’. Dat is best lastig voor ze, want ze hebben alle twee geen contact meer met hun vader. Twee persoonlijke dilemma’s en uiteenlopende werelden waarmee de  artiesten aan de slag gaan.' 

We benaderden Stef met onze drie kernvragen over kracht en bezieling:

Waar haal je kracht en bezieling vandaan voor je dagelijkse leven?

Uit de lucht! Ik denk dat ik lucht moet inademen voordat ik iets teweeg kan brengen. Het is iets vanzelfsprekends voor mij. Als ik opsta is er levenslust, dat heb ik van mijn moeder gekregen. Gelukkig doe ik iets waardoor ik me nooit deze vraag hoef te stellen: Het is zalig om met muziek en tekst bezig te zijn. Er is altijd wel een vonk waardoor de bougie aanslaat, waardoor de bezieling er is.

lees hier verder en zie de videoclips 

 

 

 

Johan versus Johan

Johan versus Johan tweeluik. klik hier om meer te zien uit deze fotosessie.

Model Johan Bos / Fotografie Johan van Breukelen ©2011

 

 
 
Seksueel misbruik heeft invloed op je leven, meer of minder dan je denkt. Door hier meer zicht op te krijgen kun je er beheer over nemen. Dit betekent dat het jou niet leidt,  maar dat jij je leven leidt. In die zin is seksueel misbruik een gegeven waaraan je veel kan beleven, en dan niet alleen in negatieve zin. Het is algemeen geaccepteerd dat seksueel misbruik niet had mogen gebeuren en dat is ook waar. Maar het heeft plaats gevonden en NU gaat het erom wat je er mee doet.

Als het gaat over ervaringen met seksueel misbruik, hebben die meestal in het verleden plaatsgevonden. In het verleden kun je niets meer veranderen.  Het is op zich belangrijk om met goede aandacht je verhaal te kunnen vertellen. Echter, het steeds maar weer opnieuw vertellen over wat er toen gebeurd is, kan na een bepaalde tijd ook zelfbeschadigend werken.  Zonder dat je het beseft kun je blijven ronddraaien in het verleden. Het leven speelt zich altijd af in het hier en nu! De enige manier om aan je verleden te werken is dan ook je aanwezigheid in het hier en nu te vergroten.  

We nodigen je deze dag dan ook uit om aanwezig te zijn met alles wat er is. Er is ruimte om je kenbaar te maken met datgene wat voor jou belangrijk is rondom dit thema. Door je licht hierover te laten schijnen maak je zichtbaar wat ooit  geheim gebied was.

Een dag om contact te maken over alles wat jij rondom dit thema tegenkomt in je dagelijks leven. Tijdens deze contactdag kan je op speelse, krachtige en diepgaande wijze inzicht krijgen. 

De mannenwerkmanier van: klein en dichtbij, in het hier en nu, je uitspreken, in contact met hoofd en hart, in het besef dat er andere mannen zijn die met aandacht naar je kijken en luisteren, met aandacht voor je persoonlijke geschiedenis, is een uitstekende manier om bij dit thema stil te staan en weer opnieuw in beweging te komen en je oorspronkelijkheid te herontdekken! 

meer info en reserveren

 
 

bemoedigend

Peter Adelaar; Het lijkt deels zwartwit, of ik ermee in photoshop bezig ben geweest, maar dat is niet zo. Deze foto heb ik gemaakt op het terrein van een verlaten kolenmijn. Waar de natuur zich aan 't hernemen was. En dat heeft iets geruststellends: dat de verwoestingen die de mens in z'n industriële ijver aanricht, niet permanent lijken te zijn. Over 200 jaar zie je er niks meer van. Moeder aarde kan uitstekend zonder ons.
 
 

'De man in de wereld

en de wereld in de man' 

Stichting Mannenwerk vraagt met regelmaat verschillende mensen uit allerlei geledingen van de samenleving, (politiek, kunst, religie, etc.) om drie kernvragen te beantwoorden. Drie vragen die het mannenwerk zichzelf als organisatie ook regelmatig stelt en beantwoordt.

De eerste vraag is er een naar je inspiratiebronnen, de tweede vraag heeft betrekking op zelfonderzoek en een analyse van de tijd en de wereld waarin we leven, de derde kernvraag gaat over ons handelen in die wereld.

 

Arthur Valentijn Japin (1956) is een Nederlands schrijver, die voor zijn roman Een schitterend gebrek in 2004 de Libris Literatuur Prijs ontving. Zijn romans en verhalen hebben veelal een autobiografische of historische kern.

 

Arthur Japin; 

 

'Veel mensen maken de vergissing dat liefde iets zou moeten zijn dat iemand je komt brengen, terwijl het in eerste instantie iets is dat je zelf moet doen.'       

 

Peter Rhewinkel Stef Bos Kader Abdolah Margriet van der Linden (1970) is een Nederlandse journaliste. Sinds 1 september 2008 is zij hoofdredactrice van het feministische tijdschrift Opzij. In de zomer van 2009 presenteerde zij het VPRO-programma Zomergasten. “Een kind van de vrijheid, op zoek naar dialoog en het verbinden van mensen.” Zo beschrijft Bright Richards (1969) zichzelf. Jandirk Veenstra werkt als sr. communicatie adviseur bij MOVISIE en houdt zich daar bezig met o.a. huiselijk en seksueel geweld. Hij is co-auteur van ‘Vrijbuiters uitgebuit – portretten van minderjarige jongens in de prostitutie’ en voorzitter van Vrienden van Amma Nederland, de nederlandse branche van www.embracingtheworld.org, die jaarlijks Amma, Indiaas Hugging Mother, naar Nederland haalt.
Claire Felicie Fotograaf- autodidact - studeerde geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. In 2003 had ze haar eerste solo-expositie in de Melkweg Galerie. Daarna volgden vele exposities in het hele land als ook presentaties en publicaties. Jens van Tricht (1969) studied Women's Studies in Amsterdam, specializing in Men and Masculinities as a main subject. As a peer teacher he taught his fellow students about the subject, while personally and politically struggling with the questions 'Why are men the way they are, why are men causing most of the problems in this world, how could men change in a positive way?'. At present, Jens works as independent Gender & Masculinity Trainer and as a Social Circus and Theater Consultant Jan Andreae ondersteunt bedrijven, organisaties en individuen bij verandering. Door middel van training en coaching biedt Jan Andreae mensen een structuur om weer in verbinding te komen met zijn of haar inspiratie om van daaruit het eigen leven en dat van anderen te dragen. Thijs Heij was bij het  mannenwerk een van de jongste deelnemers ooit (in 2000). Hij was toen 11. Antoine Bodar, verfoeid en geliefd door helderheid van geloofsgetuigenis, schroomt niet te spreken over Christus en Zijn Kerk en aldus zaken bij de naam te noemen -- tegen de waan van de week in. Fatima, (6 juni 1973) jaar is geboren in de Dapperbuurt en getogen in de Rivierenbuurt van Amsterdam. Op 24 jarige leeftijd werd ze lid van de PvdA en in maart 1998 gekozen in de gemeenteraad van Amsterdam. Landelijke bekendheid kreeg zij in die periode door een polemiek met Theo van Gogh over het terughalen van een toneelstuk door de regisseur en het dragen van een hoofddoek.

klik op de foto's voor de antwoorden op onze vragen van Artur Japin, Peter Rhewinkel, Stef Bos, Kader Abdolah, Margriet van de Linden, Bright Richards, Jan Dirk Veenstra,Claire Felicie, Jens van Trigt, Jan Andreae, Thijs Heij, Antoine Bodar en Fatima Elatik 

 

 

recensie film Howl

Het is vast een unicum, een rechtszaak die neerkomt op de intense bespreking van een twintig pagina's tellend gedicht. Maar wat een schouwspel levert het op in Howl, dat niet alleen een meeslepende verbeelding van Allen Ginsbergs revolutionaire, gelijknamige gedicht wil zijn, maar ook uitvoerig stilstaat bij het proces dat in 1957 rond het werk werd opgetrokken.

'Howl' is met zijn taalgebruik en de vele suggestieve beschrijvingen van seks ronduit obsceen, stelde het OM. Los van de artistieke waarde verdient ook een weerbarstige stem als die van Ginsberg het om in alle vrijheid gehoord te worden, bepleitte de verdediging.

Filmmakers Rob Epstein en Jeffrey Friedman wierpen zich met documentaires als The Celluloid Closet (1995) en The Times of Harvey Milk (1984) op als scherpzinnige chroniqueurs van de recente Amerikaanse geschiedenis van de homoseksualiteit.

In Howl maken ze even dankbaar gebruik van interviews en rechtbankverslagen als van het gedicht zelf, en gaat het hen minstens evenzeer om het gedicht als om Ginsbergs gevecht met zijn homoseksualiteit.

Terwijl Eric Drookers animatie-sequenties het gedicht zinderend visualiseren, vol apocalyptische panorama's en surrealistische seks, bieden de rechtbankscènes minstens zoveel spektakel; maar dan dankzij het spel van rasacteurs als Jon Hamm en David Strathairn, die de strafrechtelijke exegese van het gedicht even sober als spannend opvoeren; alsof niet een gedicht, maar een moordverdachte in de beklaagdenbank zit.

Het beste acteerwerk levert James Franco als de jonge, nog niet wereldberoemde Ginsberg. Afwezig tijdens het proces, maar middelpunt van alle aandacht wanneer hij in een rokerig café, voor een publiek vol aanstaande Beat Generation-beroemdheden als Jack Kerouac en Neal Cassady, zijn gedicht voordraagt. In uiterst authentiek aanvoelende interview-sessies vertelt Ginsberg daarnaast over zijn niet aflatende worsteling met zijn homoseksualiteit, die hij als een aandoening blijft zien; en bekent hij dat hij Howl eerst niet wou publiceren uit angst voor het oordeel van zijn vader.

Franco excelleert op alle fronten, beschikkend over een grandioos gevoel voor timing, dictie en lichaamsbeweging. Wanneer Ginsberg vertelt over zijn psychotherapeut, geloof je bijna dat Franco die therapeut zelf heeft gekend – zo soepel glipt hij in Ginsbergs huid.

Helemaal evenwichtig is de film niet; hij raakt net iets te versnipperd met al die verschillende vertel-niveaus, en de animatie-sequenties, hoe virtuoos ze ook mogen zijn, volgen Ginsbergs hallucinante woorden vaak veel te letterlijk. Maar op de beste momenten grijpen alle lagen wonderwel in elkaar, en ontstaat een volle en prikkelende interpretatie van het gedicht. Mooi hoe dezelfde strofen van animatie naar rechtbank worden getild, en dan een compleet andere, frisse klank krijgen. Je krijgt er hoe dan ook zin van om zelf aan het lezen te slaan

bron Volkskrant

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
2012 © Stichting Mannenwerk